2 نوامبر 2022- محققان نشان دادند که آزمایش قند خون برای تشخیص زودهنگام دیابت نوع 1 می تواند از بیماری جدی و بستری شدن کودکان در بیمارستان جلوگیری کند.

این آزمایش ابتکاری، نمونه‌ای از خونگیری از نوک انگشت است که در خانه جمع‌آوری می‌شود و به آزمایشگاه پست می‌شود.

این مطالعه که توسط پروفسور جان ونتورث، دانشمند بالینی WEHI و متخصص غدد در بیمارستان سلطنتی ملبورن (RMH) انجام شد، بیش از 17000 کودک و بزرگسال جوان را که از نظر دیابت نوع 1 با استفاده از آزمایش خون بطور منظم غربالگری شدند، مورد بررسی قرار داد.

دیابت نوع 1 یک وضعیت خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی برای از بین بردن سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، فعال می‌شود.بدون انسولین، سلول‌های بدن نمی‌توانند گلوکز (قند) را به انرژی تبدیل کنند - به این معنی که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در هر روز از زندگی خود به انسولین وابسته هستند تا آنچه را که بدنشان به طور طبیعی تولید نمی‌کند، جبران کند.

دکتر ونتورث، گفت: تست لنست زدن انگشت در خانه به ما امکان می دهد زودتر نتیجه را به خانواده ها برگردانیم، و به ما امکان می دهد قبل از اینکه کودک واقعاً بیمار شود، درمان را شروع کنیم و مطمئن شویم خانواده ها زمان کافی برای یادگیری نحوه مدیریت دیابت نوع 1 و پیچیدگی رژیم غذایی و انسولین درمانی دارند.

تشخیص دیابت نوع 1 در کودکان بسیار دشوار است، بنابراین تشخیص زودهنگام بسیار مهم است.در حالی که علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است، اعتقاد بر این است که این بیماری یک ارتباط خانوادگی قوی دارد و نمی توان از آن پیشگیری کرد.

این مطالعه عمدتاً روی خانواده‌هایی با سابقه ی دیابت نوع 1 متمرکز بود، زیرا خطر ابتلا به این بیماری در کودکان آنها 15 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است. با این حال، تنها یک کودک از هر 10 کودک تازه تشخیص داده شده دارای سابقه خانوادگی دیابت نوع 1 است، به این معنی که غربالگری کل جمعیت ضروری است.

دکتر ونتورث گفت: هدف این مطالعه این است که بتوانیم دیابت نوع 1 را در مراحل اولیه تشخیص دهیم.تشخیص زودهنگام از بیماری های جدی جلوگیری می کند و فرصت هایی را برای استفاده از ایمونوتراپی برای به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری و نیاز به تزریق انسولین فراهم می کند.

این گروه از محققان، اولین کسانی هستند که از سنجش لکه خون(blood spot) برای غربالگری دیابت در استرالیا استفاده کردند و بیمارستان سلطنتی ملبورن اولین بیمارستان در جهان است که ثابت می کند نمونه خون جمع آوری شده در خانه راه مناسبی برای کنترل دیابت نوع 1 ارائه می دهد.

دکتر ونتورث گفت: ما می خواهیم غربالگری دیابت نوع 1 را برای هر کودک استرالیایی بدون توجه به محل زندگی آنها در دسترس قرار دهیم. کار اخیر ما ثابت کرده است که می توانیم این کار را ارزان، دقیق و راحت انجام دهیم.

این مطالعه در Pediatric Diabetes منتشر شده است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-11-home-screening-diabetes.html